دکتر فاطمی گفت: افزایش سرمایه گذاری یکی از مولفه های بسیار مهم و موثر در تحقق شعار سال است و باید برنامه ریزی جدی در این حوزه صورت گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در نشست سرمایه گذاری استان، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «مهار تورم؛ رشد تولید» گفت: افزایش سرمایه گذاری یکی از مولفه های بسیار مهم و موثر در تحقق شعار سال است و باید برنامه ریزی جدی در این حوزه صورت گیرد.

وی در ادامه به اهمیت تهیه کیف سرمایه گذاری در حوزه های مزیت دار استان اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت عدم تمهید شرایطی جهت افزایش سرمایه گذاری، استان در آینده دچار مشکلاتی در حوزه اقتصاد و تولید و آسیب های ناشی از آن خواهد شد.

استاندار یزد ستاد سرمایه گذاری را یکی از ستادهای مهم استان دانست و افزود: خروجی کلیه رویکردها و اقدامات این ستاد باید سبب تغییر محسوس و ملموس فضای سرمایه گذاری در استان و تسهیل در روند سرمایه گذاری شود.

دکتر فاطمی با بیان اینکه سرمایه گذاری ها به دو نوع «عام» و «مجوزهای بی نام» تقسیم می شوند، اظهارداشت: ستاد سرمایه گذاری در پیشبرد اهداف هر دو نوع سرمایه گذاری، مسئولیت دارد.

وی در ادامه به وجود قریب به ۲۰۰۰ پروژه خرد، متوسط و کلان اقتصادی با پیشرفت فیزیکی متفاوت در استان اشاره و بر بررسی مسائل آن ها جهت راه اندازی مجدد یا تسریع در روند اجرا، تاکید کرد.

استاندار یزد با اشاره به پیگیری مباحث مربوط به کیف سرمایه گذاری و مجوزهای بی نام از مدت ها قبل، افزود: بر اساس این رویکرد، پروژه های سرمایه گذاری مبتنی بر مزیت های استان احصاء و فرآیندهای مربوطه انجام می شود.

دکتر فاطمی با بیان اینکه با رویکرد مذکور، سرمایه گذار به سمت سرمایه گذاری در حوزه های مزیت دار استان هدایت می شود، گفت: پروژه های سرمایه گذاری تعریف شده در سند یزد نوین در قالب صدور مجوزهای بی نام یا هدایت سرمایه گذار دنبال شود.

وی در ادامه به ضرورت راه اندازی کارگزاری های سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی اشاره  کرد و افزود: این کارگزاری ها واسطه بین دستگاه ها و سرمایه گذار بوده و امور را پیش می برند لذا باید شکل گیری کارگزاری ها در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به اختصار به تبیین لزوم عدم اتکای صرف به منابع بانکی جهت تامین مالی پروژه ها پرداخت و افزود: رویکرد استان تامین مالی پروژه های خرد و متوسط از طریق تخصیص تسهیلات بانکی و تامین مالی پروژه های کلان با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است.

دکتر فاطمی در ادامه به جلسه اخیر خود با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: در جریان این نشست نسبت به تامین مالی پروژه های خرد، متوسط و دانش بنیان؛ به شرط فراهم سازی بسترهای لازم، قول مساعد داده شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی ابهامات موجود در زمینه قیمت واگذاری زمین در شهرک های صنعتی اشاره و تبیین کرد: براساس گزارشات، یزد با کمترین قیمت نسبت به دیگر استان ها زمین را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

استاندار یزد در ادامه یکی از رویکردهای استان در سال جاری را توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی در مناطق برخوردار و کمتر برخوردار در راستای پروژه های مشخص شده در ستاد سرمایه گذاری و مبتنی بر سند یزد نوین، عنوان کرد.

دکتر فاطمی همچنین به اهمیت احداث شهرک های صنعتی غیر دولتی تخصصی اشاره و خطاب به متولیان امر، بر تعریف پهنه هایی برای ایجاد این شهرک ها تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش برپایی رویدادهای سرمایه گذاری در استان اشاره و خاطرنشان کرد: استان یزد در سال «مهار تورم و رشد تولید» باید به محل برگزاری رویدادهای ملی سرمایه گذاری در حوزه های مزیت دار استان تبدیل شود.

استاندار یزد همچنین با بیان اینکه سرمایه گذاری و استقرار بخشی از زنجیره راهبردی ارزش در سواحل جنوب کشور باید یکی از رویکردهای مورد پیگیری استان باشد، گفت: این امر سبب افزایش تاب آوری اقتصادی استان و متضمن جهش اقتصادی در سطح استانی و ملی خواهد شد.

دکتر فاطمی اضافه کرد: در راستای بهره مندی بیش از پیش از ظرفیت سرمایه گذاران یزدیِ در حال سرمایه گذاری در سایر استان ها و یزدی های مقیم خارج از کشور، باید رویدادی برگزار و فرصت ها تبیین شود.

وی با بیان اینکه موارد مذکور بخشی از رویکردهای حوزه سرمایه گذاری استان در سال ۱۴۰۲ است، خاطرنشان کرد: خروجی جلسات ستاد سرمایه گذاری باید منجر به رشد تولید شود.

استاندار یزد با بیان اینکه در پایان سال، باید کارنامه قابل قبول و قابل ارزیابی از اقدامات حوزه سرمایه گذاری و خروجی های آن به مردم ارائه شود، تصریح کرد: استان یزد در  سال گذشته، در هر سه شاخص شعار سال رتبه ممتاز کشوری را بدست آورد.

دکتر فاطمی در ادامه خطاب به حاضرین در جلسه گفت: همه باید در قالب یک منظومه با همکاری، تعامل و تفسیر قانون به نفع کارآفرین و سرمایه گذار کار را پیش ببریم.

وی در پایان به تفاهم نامه های امضا شده در جریان سفر رئیس جمهور به استان اشاره و بر تلاش شبانه روزی و جدی جهت عملیاتی شدن آن ها تاکید کرد.

پست های مرتبط