bg_image
زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری استان یزد

وجود زيرساخت‌ها و امكانات زير بنائي مورد نياز فعاليت‌هاي اقتصادي از مهم‌ترين پارامترهاي مؤثر در تصميم‌گيري اقتصادي سرمايه‌گذاران مي‌باشد. موقعيت ممتاز قرارگرفتن در مركزيت جغرافيايي كشور، باعث شده تا زیر ساختها در استان یزد وضعیت مطلوبی نسبت به سایر استانهای کشور داشته باشد.

1- انرژی
برق

در حال حاضر ظرفيت توليد نيروگاههاي موجود استان بيش از ميزان مصرف برق استان مي باشد. با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در بخش زیر ساخت های انتقال و فوق توزیع برق، ظرفیت موجود و در حال توسعه می تواند پاسخگوی سرمایه‌گذاری بالا در حوزه صنعت باشد. لذا استان یزد در این زمینه از استان‏های برتر کشور می باشد.
استان یزد به عنوان چهارراه انرژی کشور از طریق خطوط 400 کیلوولت با استان های خراسان، کرمان و اصفهان و از طریق خط 230 کیلو ولت با استان فارس تبادل انرژی دارد.
ظرفیت نامی نیروگاه های منصوبه استان یزد 2700 مگاوات می باشد. این در حالیست که این میزان بیشتر از پیک بار مصرفی استان 1432 مگاوات می باشد. این میزان انرژی برق مصرفی ۷۷ درصد در بخش صنعت و معدن، ۹ درصد در بخش کشاورزی، ۱۱ درصدخانگی و ۳ درصد در بخش عمومی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز

در راستاي سياستهاي دولت در جايگزيني سوخت مصرفي از سوختهاي فسيلي به گاز طبيعي ، اغلب شهرها و نواحي روستائي و مراكز اقتصادي و شهركهاي صنعتي و گلخانه اي به شبكه گاز سراسري متصل بوده و يا در حال اتصال مي‏باشند. هم اكنون گاز مورد نياز استان از طرق شبکه های ملی با پایداری بالا تامين مي‏شود. براساس سند توسعه گاز استان ، در پیش بینی مصرف صنایع عمده و بزرگ، میزان گاز مورد نیاز برای واحدهای صنعتی مبتنی بر خوراک گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه نیز منظور گردیده‌است.

2- شهرکها و نواحی صنعتی

در جهت فراهم نمودن امكانات زير بنايی مناسب براي سرمايه‌گذاري و ساماندهي فعاليت‌هاي صنعتي از سال 1364 تاكنون 13 شهرك صنعتي، يك منطقه ويژه اقتصادي، 14 ناحيه صنعتي روستايي و پنج منطقه صنعتي با وسعتي بيش از 7000 هكتار در نقاط مختلف استان احداث گرديده است.

3- منطقه ویژه اقتصادی

اين منطقه در 10 كيلومتري شهر يزد واقع شده و مساحتي معادل 570 هكتار را دارا مي‌باشد. گستره فعاليت منطقه در سه بخش صنعت، تجارت و خدمات مي‏باشد مجاورت با خطوط ريلي سراسري کشور، فرودگاه بين المللي يزد، جاده سراسري تهران-بندرعباس، نزديكي به شهر يزد، استقرار گمرک , مجاورت با مجتمع انبارهاي عمومي و شهرک صنعتي يزد با بيش از 600 واحد صنعتي مستقر فرصت بسيار مناسبي را جهت جهش اقتصادي اين منطقه فراهم نموده است. هم اكنون كليه امكانات زير ساختي براي استقرار واحد هاي اقتصادي از قبيل آب ، برق ، گاز و ... در منطقه فراهم مي باشد.

4- حمل و نقل

طول بزرگراه های استان 727 کیلومتر، راه های اصلی 640 کیلومتر و راه‏های فرعی 960 کیلومتر می باشد. طول راههای روستایی استان نیز 5876 کیلومتر می باشد. که حدود 2275 کیلومتر آن آسفالته می‏باشد. علاوه بر این، استان یزد دارای 1086 کیلومتر راه آهن و همچنین یک فرودگاه با ظرفیت سالیانه 3007 پرواز مسافری داخلی و خارجی است. مرکزیت جغرافیایی استان و بهره برداری از معادن بزرگ در استان باعث شده است تا رتبه ممتاز کشوری در زمینه حمل و نقل به استان یزد تعلق گیرد.

5. ارتباطات و فناوری

موقعيت جغرافيائي مطلوب استان بهمراه وجود زير ساخت مناسب مخابراتي و شبكه فيبر نوري و بهره گيري از فناوريهاي نوين، نيروي انساني متخصص، وجود پارك علم و فناوري استان و مراكز رشد آن بويژه در حوزهIT و اجراي طرحهاي متعدد و متنوع در حوزه نرم افزار، وضعيت استان را در جايگاه مناسبي قرار داده است. وجود ضريب نفوذ تلفن ثابت 06/48 درصدی، برخورداری ضريب نفوذ تلفن همراه 122 درصدی، ضريب نفوذ مشترکين اينترنت پرسرعت 98/93 درصد، پوشش 80 درصدي كليه راههاي مواصلاتي استان و پوشش مخابراتي 100 درصدی روستاهاي بالاي 100 خانوار و اجراي بيش از 4800 كيلومتر شبكه فيبر نوري از جمله شاخص هاي توسعه اين بخش مي باشد.

6- گمرك

جهت تسريع درامور گمركي، بهره‌گيري از سيستم‌هاي رايانه‌اي مدرن، ابزارهاي نظارتي و كنترل نامحسوس است كه توانسته سرعت عمليات گمركي را افزايش دهد اين گمرك متصل به سيستم بين‌المللي آسيكودا و داراي سيستم كدينگ در بخش فني خود مي‌باشد كه باعث جلوگيري از اتلاف وقت، كاهش هزينه‌هاي جاري، دقت و سرعت در انجام تشريفات گمركي گرديده است.