bg_image
پتانسیل‌های بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

يزد با قدمتي 3000 ساله داراي ميراث فرهنگي و منابع طبيعي گردشگري متعددي بالغ بر 7500جاذبه گردشگري غیرمنقول شامل منحصر به فرد‌ترين بافت تاريخي بکر مدني و زنده دنيا، آثار متعلق به دوران قبل از اسلام و معماري اسلامي و سرمايه‌هاي فرهنگي ناملموس شامل هنرهاي سنتي و صنايع دستي، پوشاک، غذاهاي محلي، آداب و رسوم و سنت‌هاي خاص مي‌باشد. بافت تاریخی شهر یزد در سال 1396 به ثبت جهانی رسید و علاوه بر آن آثار متعددی از یزد به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده و تا كنون بالغ بر 1624 اثر فرهنگي و ميراث طبيعي آن به ثبت ملي رسيده است. استقرار اين خطه کويري در دو ‌زيست‌بوم، بياباني و کوهستاني، منابع گردشگري طبيعي ارزشمند متنوعي نظير رشته کوه‌هاي شيرکوه و دشت‌کوير، مناطق حفاظت‌شده، مناطق و روستاهاي هدف گردشگري شهرستان‌هاي ده‌گانه استان، غارها و آبشارها و ... را پديد آورده است.

استان یزد با توجه به جاذبه های غنی طبیعی، تاریخی و فرهنگی- مذهبی و به واسطه ی موقعیت ممتاز جغرافیایی و استقرار آن بر جاده ابریشم (ادویه) ، جاده باستانی( به ثبت ملی رسیده) وجاده ولایت یکی از مهمترین کانون های تمدنی- فرهنگی و محور گردشگری ایران محسوب می شود. کویرها، بیابانها و ییلاقات منحصربفرد، معماری و شهرسازی اقلیمی، بافتها و آثار فرهنگی تاریخی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، فرهنگ غنی و شیوه های زیستی بومی کهن، آیین ها و آداب و رسوم جوامع محلی از جمله جاذبه های غیرمنقول و ناملموس و غیرملموس فرهنگی- تاریخی سرزمین قنات و قنوت و قناعت، یزد، بشمار می آید.

نام استان یزد با صنعت و فعالیتهای تولیدی و صنعتی همراه بوده و صنعتگران این استان از گذشته‏های دور در تامین کالاهای مورد نیاز کشور نقش شاخص و قابل توجهی داشته اند. فرش، زیلو، حصیر بافی، طلا سازی، بافت انواع پارچه، تولید مصنوعات فلزی و ده ها هنر صنعت دیگر نمونه هایی از آثار هنر ایرانیست که مردمان یزد شیوه های خاص و منحصر به فردی برای تولید آن به کار برده اند.. سختکوشی، دلسوزی، قناعت و پس انداز با جوهره مردم این استان کویری آمیخته شده و زمینه ساز فرهنگ بالا و رشد یافته ای به لحاظ کار و تولید گردیده است و این زمینه خوب فرهنگی همراه با مزیت های نسبی دیگر مانند مدیران و کارفرمایان کاردان و باتجربه، رشد مطلوب و آموزش عالی، غنای معادن، قرار گرفتن در مرکز کشور و امکانات زیربنایی و خدمات مناسب در زمینه راه، راه آهن ، فرودگاه، انرژی، مخابرات و غیره بستر مناسب برای توسعه صنعت در استان فراهم نموده است.

قابليت‌ها و مزيت‌ها ميراث فرهنگي و گردشگری

بهره‌مندي از سرمايه‌ها و جاذبه‌هاي فرهنگي، معماري، مذهبي و طبيعي موجود به عنوان يکي از قطب‌هاي اصلي گردشگري با عملکرد ملي و فرا‌ملي
برخورداري از زير‌ساخت‌هاي نسبتاً مناسب جهت توسعه گردشگري اکوتوریسم (طبیعت گردی)
ثبت ملي و جهاني بناهاي با ارزش تاريخي در سطح استان به منظور حفظ و احياء آن‌ها
برگزاری رویدادهای متنوع گردشگری با تاکید بر جاذبه های گردشگری ثبت جهانی وملی ، مواریث معنوی وانواع محصولات گردشگری

اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش ميراث فرهنگي و گردشگری

ادامه احیای خانه های تاریخی در بافت تاریخی به منظور تبدیل به تاسیسات گردشگری به عنوان برند.
احیا و مرمت کاروانسراها، قلعه های تاریخی و آب انبارها جهت تبدیل به مجموعه های گردشگری.
ایجاد اقامتگاه های بوم گردی با تم های مختلف.
ایجاد کمپ های کویر، کوهستان و تفرجگاه های گردشگری.
ایجاد رستوران غذاهای ایرانی در محورهای گردشگری.
ایجاد کارگاههای صنایع دستی وسوغات گردشگری وشیرینی های سنتی ، پوشاک باپارچه های سنتی و...
ایجاد مکان‏های گردشگری علمی و دانشجویی.
ایجاد مجموعه های گردشگری با هدف جذب گردشگران استانی و کشوری.
ایجاد مراکز توریسم سلامت، طب سنتی و گیاهان دارویی.
توسعه و ارتقا کیفیت مجتمع های خدمات بین راهی. توسعه گردشگری در روستاهای هدف.