مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد از اعلام آمادگی یک سرمایه گذاری کشور چین در زمینه احداث شهرک صنعتی خصوصی و تولید انرژی خورشیدی در این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، محمد دهقان منشادی افزود: در این رابطه نشستی با این سرمایه گذار، ضمن معرفی ساختگاه های موجود برای سرمایه گذاری نیروگاهای خورشیدی در استان، راههای جذب و مشوق های سرمایه گذاری نیز ارایه شد.

وی اظهار داشت: همچنین در این نشست موقعیت جغرافیایی، ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی استان در خصوص چگونگی انجام سرمایه گذاری و زمینه های فعالیت معرفی شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش وجود زيرساخت‌ها و امكانات زير بنائي مورد نياز فعاليت‌هاي اقتصادي را از مهم‌ترين پارامترهاي مؤثر در تصميم‌گيري اقتصادي سرمايه‌گذاران برشمرد و گفت: موقعيت ممتاز قرارگرفتن در مركزيت جغرافيايي كشور، باعث شده تا زیر ساختها در استان یزد وضعیت مطلوبی نسبت به سایر استانهای کشور داشته باشد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد گفت: میزان مصرف استان در حال حاضر 2200 مگاوات بوده که نشان می دهد مقدار برق تولیدی بيش از ميزان مصرف برق استان مي باشد.

دهقان منشادی یادآور شد: با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در بخش زیر ساخت های انتقال و فوق توزیع برق، ظرفیت موجود و در حال توسعه می تواند پاسخگوی سرمایه‏گذاری بالا در حوزه صنعت باشد لذا استان یزد در این زمینه از استان‏های برتر کشور می باشد.

وی با بیان اینکه هدفگذاری استان با توجه به برنامه‏های یزد نوین و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر تولید 2000 مگاوات برق از طریق نیروگاه های خورشیدی می‏باشد گفت: در حال حاضر ظرفيت اسمی توليد نيروگاههاي موجود استان 2767مگاوات بوده که عمدتاً از نیروگاه های حرارتی تامین می شود.

مرکز ایران و بویژه استان کویری یزد با توجه به اقلیم گرم و تابش بالای خورشید و بیش از 300 روز آفتابی در سال به نسبت سایر نقاط کشور بهترین نقطه برای انرژی خورشیدی و مناسب ترین ظرفیت در جهت سرمایه گذاری در این منطقه محسوب می شود.

استان یزد به عنوان چهارراه انرژی کشور از طریق خطوط 400 کیلوولت با استان های خراسان، کرمان و اصفهان و از طریق خط 230 کیلو ولت با استانهای فارس و اصفهان تبادل انرژی دارد.

هم اکنون تعداد12 نیروگاه خورشیدی فعال به ظرفیت 94مگاوات در حال فعالیت هستند. همچنین در این حوزه 18 مجوز با ظرفیت 375 مگاوات صادر شده است که طی سالهای آتی به شبکه برق متصل خواهند شد.

با توجه به شبکه گسترده انتقال برق در سطح استان، شریط آب و هوایی و زمین های پهناور، هم اکنون 36ساختگاه با ظرفیت 1600 مگاوات قابل ارائه در برگزاری مناقصه نیروگاه خورشیدی، در استان یزد وجود دارد که توسط دستگاه های اجرایی متولی از لحاظ امکان اتصال به شبکه برق، واگذاری زمین، صدور مجوز محیط زیست و سایر الزامات احداث نیروگاه خورشیدی مورد تایید است.

متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی می‌تواند در مناقصه‌ای که توسط ساتبا برگزار می‌شود و در هر ساختگاه برای فروش هر کیلوات ساعت انرژی تحویلی به شبکه قیمت ارائه نماید. به مدت شش سال به برنده مناقصه بعد از دوره ساخت و بهره‌برداری مقدار کیلوات ساعت مشخص شده به همراه سوخت صرفه جوئی شده ناشی از تولید انرژی پاک پرداخت می‌گردد. بعد از این دوره صاحب نیروگاه می تواند در بورس انرژی نسبت به فروش انرژی تولیدی خود اقدام نماید.

پست های مرتبط